Voorop natuurlijk het Rietveld paviljoen waar Wendelien van Oldenburgh met de inzending Cinema Olanda Nederland vertegenwoordigt. Met de architectuur van het paviljoen als uitgangspunt bevraagt ze of we wel zo open en tolerant zijn als we denken dat we zijn. Zittend in een 3D Mondriaan compositie geeft haar film een mooi, subtiel, ge(s)laagd tijdsdocument. Zo duidelijk als de Stijl-kunstenaars het (in hun theorieën) voor ogen hadden, zo niet-vastomlijnd blijkt de praktijk.
|
|
Of kijk naar de grote handen van Lorenzo Quinn (Support) die gaan over klimaatverandering en de rol en verantwoordelijkheid die de mens hier in heeft. Als passend voorbeeld hier de stad Venetië die te lijden heeft onder het massatoerisme en bijna door haar hoeven zakt. Wat door menselijk handelen is veroorzaakt, moet ook door menselijk handelen weer verholpen worden. Zie hiernaast voor een kort filmpje over de installatie van de handen. Niet de makkelijkste klus.
|
|
En met die opmerking sluiten we dit Kunstkwesties seizoen af, nemen we een zomerreces en spreken we elkaar weer in September.
Maak er een fijne zomer van. Viva Arte Viva!