Kunstkwesties
  • home
  • over
  • blog
  • beeld
  • contact

Our lord in the attic. Een overpeinzing.

10/19/2015

 

Ons' Lieve Heer op Solder. De huiskerk als voorbeeld van tolerantie?

Na een lange renovatie is vorige maand Museum Ons' Lieve Heer op Solder opnieuw geopend. Het museum is uitgebreid met een nieuw entreegebouw aan de andere kant van het steegje. Het historische pand met de zolderkerk en dit entreegebouw zijn via een ondergrondse passage met elkaar verbonden. Het entreegebouw is modern en ruim opgezet. Aan de indeling van het historische pand is natuurlijk niets veranderd: Daar stap je zo de 17e eeuw in en ga je kruipdoor sluipdoor door de gangetjes en op de trappetjes. Op sloffen, dat wel, om de biezen matten te beschermen die er nu weer, net als vroeger, liggen.
Foto
De katholieke schuilkerk op de zolder van het pand aan de Oudezijds Voorburgwal in Amsterdam werd midden in de Gouden Eeuw (1663) gebouwd in een tijd dat het protestantisme de bevoorrechte religie was en het katholieke geloof (en andere geloven) niet openlijk beleefd mocht worden. Een vrijheid van geweten - de vrijheid om te geloven wat je wil - die haar oorsprong vond in de Unie van Utrecht (1579) en na het einde van de 80-jarige oorlog in 1648 werd gehandhaafd. Die gewetensvrijheid was echter geen godsdienstvrijheid. Het hield de vrijheid in om een geloof te kiezen, maar niet de vrijheid om dat geloof te belijden. Geloven wat je wil, als je het maar binnenshuis houdt, op zolder. Is dit inderdaad een voorbeeld van Nederlandse tolerantie?

Wat is tolerantie eigenlijk? Het woordenboek verwijst naar verdraagzaamheid, bij verdraagzaamheid wordt verwezen naar dulden en uiteindelijk komen we uit bij het toelaten van iets dat ongepast of ongeoorloofd is. Die betekenis past dan goed bij de 17e-eeuwse religieuze tolerantie:  een ander geloof wordt oogluikend toegestaan. Maar die tolerantie impliceert wel een dulden van iets negatiefs. Die tolerantie is geen volledige acceptatie, een met respect naast elkaar bestaan van verschillende overtuigingen.
De gewetensvrijheid van toen is inmiddels grondwettelijk omgezet naar godsdienstvrijheid. Geloven wat je wil, waar je wil en hoe je het wil. Maar hoe staat het hier en nu met tolerantie? Wat houdt tolerantie anno 2015 in en zou er ook nog een treetje hoger zijn? Eentje waar je niet aan tolereren toekomt, eenvoudigweg omdat er niets te verdragen valt. Omdat men elkaars overtuiging respecteert en de ander zijn leven laat leven? Een situatie waarin niemand op zolder of in een kast zit en iedereen ook buítenshuis kan uitkomen voor zijn overtuiging. Zonder daarin gestoord te worden en zonder een ander daarmee te storen. Zou dat ook mogelijk zijn?
Vragen die natuurlijk niet zo een-twee-drie te beantwoorden zijn maar die het wel waard zijn om gesteld te blijven worden. Stoppen met vragen stellen, is stoppen met nadenken.
Museum Ons' Lieve Heer op Solder verhaalt over de 17e-eeuwse religieuze tolerantie en geeft de bezoeker, zittend op een bankje in de kerk een plek voor reflectie en een onderwerp om mee naar huis te nemen. Tolerantie is een vraagstuk van alle tijden, waarmee Ons' Lieve Heer op Solder niet alleen een 17e-eeuws maar ook een 21ste-eeuws museum is.
www.opsolder.nl

Waar komt nijntje vandaan?

10/5/2015

 

Over inspiratie en artistieke voorbeelden


In de Philipsvleugel van het Rijksmuseum loopt op dit moment een kleine tentoonstelling met werk van Dick Bruna. Nijntje kennen we allemaal. Over de hele wereld kent men haar, haar beeldtaal en is zij razend populair. Maar waar komt nijntje nu vandaan?

Die vraag wordt in deze tentoonstelling beantwoord. Het gaat dan natuurlijk niet over de geografische oorsprong van nijntje, maar breder - hoe kwam nijntje in het hoofd van Dick Bruna, waar kwam het idee voor nijntje vandaan? En dán hebben we het dus over inspiratie. Wat raakt je, waar word je door beïnvloed?
Met het laten zien van inspiratiebronnen en artistieke voorbeelden wordt een kunstenaar in een kunsthistorische context geplaatst. Het geeft ons als beschouwer een completer beeld. We kunnen het beter plaatsen en we snappen daardoor soms misschien ook wel meer van wat we zien. Soms lijken verbanden gezocht maar daar ga je dan over discussiëren; dat is het mooie aan kunst.

Bij Dick Bruna. Kunstenaar zou je dat natuurlijk ook kunnen doen maar is dat niet nodig: Léger en Bruna hangen plausibel naast elkaar en hetzelfde geldt voor Bruna's boekomslag voor De laatste der rechtvaardigen en H.N. Werkmans Sabbatsgesänge. En al helemaal geen discussiepunt is het bij nijntje naast Matisse waarover Dick Bruna zelf zei: 

"Ik zag Matisse en ik bedacht nijntje."

Een ontzettend leuke - en ook voor kinderen goed behapbare - tentoonstelling om naar toe te gaan. Je wordt er vrolijk van en valt van de ene verbazing in de andere. Dick Bruna is veel meer dan alleen nijntje.

Dick Bruna. Kunstenaar t/m 15 november in het Rijksmuseum.
Foto
Dick Bruna (1927). Omslagontwerp Francoise Xenakis. Zij zou op het eiland tegen hem zeggen, 1972. copyright Mercis bv     
    Kunstkwesties blog. Over de meest uiteenlopende kunstkwesties.

    Over musea, exposities, literatuur, onderwerpen uit de actualiteit en meer.

    Op de hoogte blijven?
    Volg ons op social media en abonneer je gratis op dit blog
    via e-mail.
    abonneren
    Foto

    Archives

    December 2023
    December 2020
    September 2020
    September 2019
    October 2018
    December 2017
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015

    Categorieën

    All
    Algemeen
    Beeldende Kunst
    Exposities
    Filosofie
    Fotografie
    Literatuur
    Opera
    Podiumkunsten

    Auteur

    Saskia Hazelhoff

    RSS Feed

Kunstkwesties © 2024 Privacyverklaring