Kunstkwesties
  • home
  • over
  • blog
  • beeld
  • contact

'Fagot, uh, wat is dat?’

6/19/2016

 
Drie redenen voor dit stuk.
‘Het vizier verbreden vanuit die nauwe buis.’ (Bram van Sambeek)
Vorig jaar werd tijdens het Holland Festival de campagne Red de Fagot gelanceerd. De fagot wordt namelijk met uitsterven bedreigd: Kinderen kiezen niet meer voor dit instrument, een saxofoon of een gitaar heeft een wat hipper imago. En ook de conservatoria hebben weinig instroom waardoor in de professionele orkesten nu een probleem ontstaat. Er zijn te weinig fagottisten om de stukken te spelen en in de toekomst wordt dat probleem alleen maar nijpender. Tenzij…  de fagot voor uitsterven kan worden behoed en het initiatief Red de Fagot zijn impact heeft.
Hoe groot haar overlevingskansen zijn? Ik vroeg het Bram van Sambeek, fagottist en vaandeldrager van de campagne en hij zei hierover:
‘Ik ben wel optimistisch, maar het instrument is soms wat te lief en bescheiden van karakter om zich assertief te kunnen laten horen (zoals dat met 250 man sterk in het Concertgebouw eindelijk wel zal lukken!). Helaas hebben daardoor ook vele componisten het instrument niet vaak op de voorgrond geplaatst, met name in de romantiek, die vaak toch draaide om het grote gebaar. De positieve kant is echter dat die relatief bescheiden klank net als op veel 'oude' instrumenten (zoals de instrumenten uit de baroktijd) een klank is die zeer rijk is, mooi mengt en niet primair gericht is op volume zoals bij de meeste andere moderne instrumenten. Het instrument is dus zeer kleurrijk, waardoor het enorme mogelijkheden heeft om zeer verschillende emoties uit te drukken en in vele stijlen op zijn plek kan zijn.'

'Een gunstige ontwikkeling hierbij is dat het in de muziekwereld steeds gewoner wordt om veel verschillende stijlen te mixen waardoor de fagot ook weer vanuit de huidige concertpraktijk nieuw leven kan worden ingeblazen. Het is hierbij van groot belang dat fagottisten zelf opdrachten blijven geven aan de belangrijke componisten van deze tijd en hen inspireren met alle mogelijkheden van het instrument. Dat gaat eigenlijk over de 'hoorbaarheid' op de langere termijn; op de kortere termijn is ook de zichtbaarheid zeer van belang en dat maakt de Holland Festival campagne zo ontzettend belangrijk.’
In die campagne wordt de fagot op allerlei mogelijke manieren onder de aandacht gebracht. Voorafgaand aan voorstellingen worden kleine fagotcomposities gespeeld, er is in de programmering plek ingeruimd voor het instrument (vanavond Pascal Gallois!) en er is een inzichtelijke website met allerlei aantrekkelijke informatie en mooi videomateriaal. De campagne heeft grote internationale aandacht gegenereerd, op de Nederlandse televisie maar ook in grote kranten van UK tot Australië.
De grote finale van de campagne vindt aanstaande zaterdag 25 juni in het Concertgebouw plaats. Merlijn Twaalfhoven heeft een stuk gecomponeerd voor ‘immens veel fagotten’, Grand Subphonia. Een compositie voor absolute beginners tot superspecialisten als Van Sambeek. Afgelopen maanden kon iedereen zich hiervoor aanmelden.

En dat hebben we gedaan... Om een drietal redenen.
De eerste reden lees je hierboven. De fagot is zo’n ontzettend mooi en rijk instrument dat het een groot verlies is wanneer bepaalde stukken niet meer (goed) gespeeld kunnen worden simpelweg omdat er geen spelers zijn of omdat deze van ver – uit het buitenland - gehaald moeten worden. Zonde en onnodig. Als er dan een actie ondernomen wordt om dit probleem aan te kaarten, dan kan je dat onderstrepen en het bijvoorbeeld door jouw deelname, verder onder de aandacht brengen. Jouw manier om een steentje bij te dragen.  De mijne, in dit geval.
Naar aanleiding van de korte composities die vorig jaar ten gehore werden gebracht, liet ik thuis fagot-stukken horen en video-fragmenten van bijvoorbeeld Van Sambeek zien. Zoals deze: http://bit.ly/21s5PE4  waar hij bij Podium Witteman een stuk speelt dat je meeneemt van de blues naar barok (Vivaldi). Worstel je even door de onontkoombare advertentie heen en blijf luisteren tot het einde van het fragment. Waanzinnig mooi. En dat allemaal in één fagot. Of beluister hiernaast een stukje door Van Sambeek uit een fagot-concert van Kalevi Aho.
Middelste zoon was in elk geval geraakt, zeker toen hij doorkreeg dat zoiets ook voor kinderen was weggelegd. Met goede hoop hoorde ik hem een poos later bij de balie van de muziekschool vragen of er iemand was die hem de fagot kon leren spelen. Als antwoord kreeg hij: 'Fagot, uh, wat is dat?' De vraag was misschien niet duidelijk of de meneer nog niet helemaal wakker. Maar de urgentie van de Fagot campagne werd voor ons met dit voorval bevestigd. Middelste zoon was wat uit het veld geslagen. En toen kwam Grand Subphonia om de hoek kijken… De tweede reden voor deelname.
En de derde? Die zit in de categorie: Geen woorden maar daden, of beter: naast woorden óók daden. Naast theorie ook praktijk. Heb je ergens een mening over? Onderbouw het met praktische ervaring. Schrijf je over kunst? Ga er op uit. Lees je over bijvoorbeeld etsen en alle stappen in dat procedé? Volg een workshop en je vergeet nooit meer hoe moeilijk het is. Ik heb geen muzikaal talent en ook geen bijzonder muzikaal gehoor maar luister heel graag naar mooie stukken. De fagot is een intrigerend instrument en ik wilde zelf wel eens ervaren hoe het is om die te bespelen. De proef op de som nemen. Me verschuilend achter de wens van middelste zoon om fagottist te worden en mee te doen aan Grand Subphonia, heb ik mij ook aangemeld. Dat heb ik geweten. Het is ‘vet moeilijk.’ Volgens mijn thuispubliek klink ik als ‘een verkouden stoomboot.’
Maar wat een instrument. We hebben hard geoefend en naar ons beste kunnen zullen we Grand Subphonia op 25 juni in het Concertgebouw ten uitvoer brengen. Met ‘immens veel’ andere fagottisten. Komt dat zien. En horen.
En over al die fagottisten die deelnemen aan dit project zegt Bram van Sambeek:
‘Ik ben enorm geraakt door de hoeveelheid mensen die de sprong in het diepe hebben gewaagd en soms zelfs helemaal vanuit het niets het instrument hebben durven op te pikken. Merlijn [Twaalfhoven, red.] benadrukt met zijn compositie heel erg goed hoe eigenlijk 1 toon die je alleen speelt, al van enorm belang kan zijn en samen met zoveel anderen uit kan groeien tot een overweldigende ervaring.’

‘Muziek is een fantastisch middel om verbinding te maken met mensen en culturen.’
Met Grand Subphonia is de Red de Fagot campagne afgesloten. De volgende campagne voor bedreigde instrument-soorten is Red de Hoorn, het instrument dat je vaak hoort 'in een film wanneer de held verschijnt.’ Die campagne krijgt volgend jaar een spetterende finale. En daarna is het de beurt aan Red de …?
We gaan maar weer eens oefenen. Zie je de 25ste!
***
www.reddefagot.nl
www.reddehoorn.nl

Delen

Edges of Europe.

6/5/2016

 
De focus van deze 69ste editie van het Holland Festival. En een gesprek met haar artistiek directeur Ruth Mackenzie.
'Goede kunst maakt van toeschouwers beschouwers, dwingt tot nadenken over zichzelf en de wereld en daagt uit tot het innemen van een positie in die wereld.'
Gisteravond is in de Stadsschouwburg in Amsterdam met de voorstelling Die Stunde da wir nichts voneinander wuβten de 69ste editie van het Holland Festival ("HF") geopend. Het festival heeft dit jaar de focus op Europa met als titel Edges of Europe. Waarbij zowel het woord edge als het woord Europa in meerdere betekenissen opgevat kan worden. Europa geografisch maar ook politiek of cultureel, en edge letterlijk als grens of rand maar ook figuurlijk als scherp, krachtig, provocatief, edgy. Want wat is 'Europa' nu eigenlijk en wat is er nog over van de Europese droom en eenheid? Onder meer deze vragen worden in een aantal voorstellingen onderzocht. Een urgente en politiek geladen editie van het HF dus.
De voorstelling Die Stunde da wir nichts von einander wuβten vormt hier de aftrap van. Een tekstloze voorstelling waarbij het verhaal zich afspeelt in het heden, ergens op een plein in het hart van Europa. Geografische grenzen zijn vervaagd en de virtuele, digitale wereld rukt op. Er zijn politieke en religieuze conflicten en er spelen milieu- en migrantenvraagstukken. Hoe gaan we daar mee om en waar staan we zelf? Wat is onze gezamenlijke en mijn individuele identiteit? Een intrigerende,  verontrustende, energieke en soms ook ontroerende voorstelling. Met een muzikale verrassing!
In het HF komen verschillende disciplines - en combinatievormen hiervan - aan bod: theater, muziek, opera, dans, film en beeldende kunst. Er zijn gratis voorstellingen (opera in park Frankendael), er is werk in de openbare ruimte (een interactieve installatie op het Museumplein) en er is - in navolging van de digitale liederencyclus The Book of Sand vorig jaar - weer een digitaal werk: The Transmigration of Morton F. Voor elk wat wils en je hoeft er dus niet eens altijd voor de deur uit of standaard je portemonnee te trekken. En wil je niet statisch zitten maar in en uit kunnen lopen, dan ben je helemaal op je plek bij The Proms, een reeks van promenade-concerten in de grote zaal van het Concertgebouw waar voor de gelegenheid alle stoelen zijn uitgehaald.
Het festival biedt zo'n 100 voorstellingen, verdeeld over 23 dagen, waaronder 41 Nederlandse premières en 12 wereldpremières. Eén van die wereldpremières is Theatre of the World. Een nieuwe opera van Louis Andriessen, geregisseerd door Pierre Audi die samenwerkt met de Quay Brothers, twee Amerikaanse videokunstenaars. Zie hiernaast een korte video over het maken van deze opera. De diversiteit van het festival is enorm; het kan niet anders dan dat er wel iets voor je bij zit. Maar genoeg nu over het programma.
Eén dag voor de opening spraken we met de artistiek directeur Ruth Mackenzie. In haar kantoor met fenomenaal uitzicht over het IJ vertelt zij over de achtergrond van het festival en over de uitgangspunten van toen, die nog altijd de criteria van nu vormen.
Risico's en vernieuwing.
Het HF vindt haar oorsprong in de eerste jaren net na de oorlog, in een tijd dat er na jaren van onderdrukking een grote honger was naar vrije kunst en naar internationale kunstenaars die het publiek konden helpen naar de toekomst te kijken.  En dat initiële uitgangspunt is volgens Mackenzie nog altijd de benchmark: 'We moeten vandaag met onze festival programmering nét zo belangrijk zijn voor ons publiek als die kunstenaars dat destijds in 1947 voor hun publiek waren.'
‘We moeten vandaag met onze festival programmering nét zo belangrijk zijn voor ons publiek als die kunstenaars dat destijds in 1947 voor hun publiek waren.’
‘Dat is zeker met de mogelijkheden en het aanbod vandaag de dag, lastiger dan toen. De honger is minder groot. Toen hadden mensen vijf jaar lang geen enkele pianist gezien. Nu hebben we een publiek dat wekelijks de mooiste dingen voorgeschoteld krijgt; we hebben één van de beste orkesten van de wereld, het beste theatergezelschap zit in onze stadsschouwburg en onze nationale opera heeft net de prijs gekregen voor beste operahuis ter wereld. Maar de waarden van nu zijn nog dezelfde en dat moet ook! We zijn dus altijd bezig manieren te vinden om jou als publiek een ervaring te geven die verder gaat dan het gebruikelijke.’ Dat betekent internationaal samenwerken en uitwisselen, risico’s nemen en vernieuwen, aldus Mackenzie. En dát is in feite niet nieuw want die traditie van vernieuwing bestaat al vanaf het allereerste begin.
Kunst voor iedereen.
Met Mackenzie als artistiek directeur ligt er een onmiskenbare nadruk op de toegankelijkheid van de programmering. Door drempels te verlagen en kunst zichtbaarder te maken, hoopt het HF nieuwe publieksgroepen aan zich binden. Hoe? Niet door de standaard te verlagen, integendeel: ‘Ook juist omdat je maar één kans krijgt voor een eerste indruk, is het zo belangrijk dat een nieuw publiek het beste van het beste te zien krijgt. Wij zien het als onze taak om de barrières die mensen er van weerhouden naar een voorstelling te gaan, te slechten. Dat doen we niet door onze standaard te verlagen maar door nieuwe ingangen te zoeken.’
‘Door bijvoorbeeld de mogelijkheden waar kunst te zien is, te verruimen; kunst in de publieke ruimte of op laagdrempelige locaties. Of bijvoorbeeld door de entreeprijs van kaartjes laag te houden. Zoals bijvoorbeeld de kaartjes voor The Proms die maar 10 euro kosten. Mensen die anders misschien niet naar het Concertgebouw zouden gaan omdat ze zich er wellicht niet op hun gemak zouden voelen, maken we het makkelijker door ze de gelegenheid te geven het voor 10 euro gewoon uit te proberen: Take a risk, it’s only 10 euro’s. If you hate it, you can leave. Die boodschap zien we als onze verantwoordelijkheid om te nemen. Kunst is voor iedereen, niet alleen voor de doorgewinterde kunstconsument maar ook voor de nieuwe en nieuwsgierige bezoeker. En je biedt ze gold medal, worldclass, top of mount everest art. Wij willen het beklimmen van de hoogste berg voor iedereen. Niet alleen voor hen die de route al kennen.’
'En je biedt ze gold medal, worldclass, top of mount everest art. Wij willen het beklimmen van de hoogste berg voor iedereen. Niet alleen voor hen die de route al kennen.'
Een ander voorbeeld van een nieuwe ‘ingang’ is de interactiviteit die het programma biedt. Er zijn volop gelegenheden tot meedoen. Het HF wil jou als bezoeker niet alleen de gelegenheid geven te beschouwen maar ook je ‘creatieve spier’ aan het werk zetten. Je kan meespelen in een fagotconcert, apps gebruiken die je tijdens een voorstelling uitleg geven, je kan dansen tot ’s avonds laat en tafeltennis spelen op het Museumplein. Mackenzie: ‘Ik wíl niet alleen dat het die kant op gaat, ik zie ook dat er veel vernieuwende kunstenaars zijn die zo denken en dat het één van de manieren is een nieuwe groep aan te spreken. Een groep die misschien meer gewend is aan het gebruiken van haar telefoon en minder juist aan het wegleggen ervan en zitten in een donkere zaal.’
Blikverruiming en standpuntbepaling.
De visie voor de komende jaren aanhalend: ‘We moeten het publiek inspireren en uitdagen. Haar ontvankelijk maken voor een kunstervaring en duidelijk maken dat het nemen van risico’s daar onderdeel van uitmaakt. Goede kunst maakt van toeschouwers beschouwers, dwingt tot nadenken over zichzelf en de wereld en daagt uit tot het innemen van een positie in die wereld.’
‘Ik geloof met heel mijn hart dat kunstenaars de wereld kunnen veranderen. That’s setting the bar pretty high. Ze veranderen de wereld niet altijd meteen en vaak gebeurt het indirect, door het veranderen van jouw blik, hoe jij de wereld beziet. Door andere perspectieven te laten zien, door jouw de dingen anders te laten zien en de zaken op een andere manier te begrijpen. Daar geloof ik sterk in. Ik hou van werken met kunstenaars. Kunstenaars laten mij anders denken, ze verrassen me, nemen me mee op avontuur. Als ik niet in de kunst zou werken of als ik niet zo van kunst zou houden, was ik vast op een andere manier rebels geweest.' 'We leren door kunst. Je creativiteit wordt aangesproken en terwijl dat gebeurt, reflecteer je op de wereld om je heen en de kwesties die spelen. Dat is wat kunst ons helpt te doen. Een fantastisch privilege.’ Aldus Mackenzie.
'Ik geloof met heel mijn hart dat kunstenaars de wereld kunnen veranderen. That’s setting the bar pretty high.'

Het feit dat het HF bestaat en ons als bezoeker/participant deze mogelijkheden biedt, mogen wij op onze beurt denk ik ook zien als een privilege. Het is een voorrecht om deze kunst aangereikt te krijgen. Blikverruiming op een presenteerblaadje. Veel makkelijker wordt het niet. Bij het Holland Festival draait het om goede kunst en drie i's: innovatie, interdisciplinariteit en interactiviteit. MacKenzie voegt daar nog aan toe: ‘Wat voor mij belangrijk is in de kunst, en meer specifiek ook in onze programmering, is de kwaliteit, de verrassing, de ervaring. But above all, worldclass.'
En met die woorden sluiten we af.
***
Klik door naar de digitale opera's The Book of Sand en The Transmigration of Morton F. en een downloadable pdf van het programmaboek van het HF op http://bit.ly/1sVHpaV .
    Kunstkwesties blog. Over de meest uiteenlopende kunstkwesties.

    Over musea, exposities, literatuur, onderwerpen uit de actualiteit en meer.

    Op de hoogte blijven?
    Volg ons op social media en abonneer je gratis op dit blog
    via e-mail.
    abonneren
    Foto

    Archives

    December 2023
    December 2020
    September 2020
    September 2019
    October 2018
    December 2017
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015

    Categorieën

    All
    Algemeen
    Beeldende Kunst
    Exposities
    Filosofie
    Fotografie
    Literatuur
    Opera
    Podiumkunsten

    Auteur

    Saskia Hazelhoff

    RSS Feed

Kunstkwesties © 2024 Privacyverklaring