‘Ik ben wel optimistisch, maar het instrument is soms wat te lief en bescheiden van karakter om zich assertief te kunnen laten horen (zoals dat met 250 man sterk in het Concertgebouw eindelijk wel zal lukken!). Helaas hebben daardoor ook vele componisten het instrument niet vaak op de voorgrond geplaatst, met name in de romantiek, die vaak toch draaide om het grote gebaar. De positieve kant is echter dat die relatief bescheiden klank net als op veel 'oude' instrumenten (zoals de instrumenten uit de baroktijd) een klank is die zeer rijk is, mooi mengt en niet primair gericht is op volume zoals bij de meeste andere moderne instrumenten. Het instrument is dus zeer kleurrijk, waardoor het enorme mogelijkheden heeft om zeer verschillende emoties uit te drukken en in vele stijlen op zijn plek kan zijn.'
'Een gunstige ontwikkeling hierbij is dat het in de muziekwereld steeds gewoner wordt om veel verschillende stijlen te mixen waardoor de fagot ook weer vanuit de huidige concertpraktijk nieuw leven kan worden ingeblazen. Het is hierbij van groot belang dat fagottisten zelf opdrachten blijven geven aan de belangrijke componisten van deze tijd en hen inspireren met alle mogelijkheden van het instrument. Dat gaat eigenlijk over de 'hoorbaarheid' op de langere termijn; op de kortere termijn is ook de zichtbaarheid zeer van belang en dat maakt de Holland Festival campagne zo ontzettend belangrijk.’ |
De grote finale van de campagne vindt aanstaande zaterdag 25 juni in het Concertgebouw plaats. Merlijn Twaalfhoven heeft een stuk gecomponeerd voor ‘immens veel fagotten’, Grand Subphonia. Een compositie voor absolute beginners tot superspecialisten als Van Sambeek. Afgelopen maanden kon iedereen zich hiervoor aanmelden.
En dat hebben we gedaan... Om een drietal redenen. |
|
Naar aanleiding van de korte composities die vorig jaar ten gehore werden gebracht, liet ik thuis fagot-stukken horen en video-fragmenten van bijvoorbeeld Van Sambeek zien. Zoals deze: http://bit.ly/21s5PE4 waar hij bij Podium Witteman een stuk speelt dat je meeneemt van de blues naar barok (Vivaldi). Worstel je even door de onontkoombare advertentie heen en blijf luisteren tot het einde van het fragment. Waanzinnig mooi. En dat allemaal in één fagot. Of beluister hiernaast een stukje door Van Sambeek uit een fagot-concert van Kalevi Aho.
|
|
‘Ik ben enorm geraakt door de hoeveelheid mensen die de sprong in het diepe hebben gewaagd en soms zelfs helemaal vanuit het niets het instrument hebben durven op te pikken. Merlijn [Twaalfhoven, red.] benadrukt met zijn compositie heel erg goed hoe eigenlijk 1 toon die je alleen speelt, al van enorm belang kan zijn en samen met zoveel anderen uit kan groeien tot een overweldigende ervaring.’
‘Muziek is een fantastisch middel om verbinding te maken met mensen en culturen.’ |
www.reddehoorn.nl