Vorige maand werd 'The Next Rembrandt' onthuld. Een nieuw portret van een man met hoed en kraag en geschilderd - zo lijkt het - door Rembrandt. Het is alleen geen schilderij maar een 3D print, bestaande uit 148 miljoen pixels, gebaseerd op 168.263 onderdelen verkregen uit analyse van 346 schilderijen van Rembrandt. Een enorme klus, gezamenlijk geklaard door ING, Microsoft, TU Delft en het Mauritshuis. Een nieuwe 'Rembrandt', zonder verf en penseel maar met 'deep learning-algoritmes' en herkenningstechnieken. Lees de technische kant van het verhaal op de site van www.nextrembrandt.com of bekijk dit filmpje:
|
|
Ook hier weer de kwestie van origineel en reproductie. Of beter, van origineel en nieuw nagemaakt. Het is een onderwerp waar Walter Benjamin in 1936 zich al over boog in het essay Het kunstwerk in het tijdperk van zijn technische reproduceerbaarheid. (Voor een versie van het essay -*noot- zie hier.) Houdt het kunstwerk zich staande in een tijd waarin technische reproductiemogelijkheden zich in rap tempo ontwikkelen en wat doen deze ontwikkelingen met de status van het originele kunstwerk?
|
*Noot: Er zijn verschillende versies van Benjamin's essay bekend. Daarvan zijn weer verschillende vertalingen en bewerkingen in omloop. Zie hier voor een uitleg en (in het notenapparaat) links naar pdf's van een aantal versies. Voor deze blogpost is gebruikt gemaakt van de Nederlandse vertaling, uitgegeven door Sun (1996). Voor meer info mail naar hazelhoff@kunstkwesties.nl Voor een bewerkte Engelse versie zie hier als hierboven in de link in de blogpost.
|