Paradijs op aarde.
Tahiti. Henri Matisse ging er naar toe voor een frisse blik, een nieuwe manier van kijken. Voor Paul Gauguin gold min of meer hetzelfde. Klaar met het bekende, op zoek naar het onbekende; naar oprechtheid en zuiverheid van mensen die nog niet beïnvloed waren door beschaving of het moderne (stads)leven. En weer een ander, zoals H.N Werkman wilde dat ook - geïnspireerd door Gauguin - maar bij hem bleef het bij 'dromen van': de informatie was verzameld en inlichtingen over de reis waren ingewonnen maar kennelijk kwam het er toch niet van. Voor hem bleef het bij een intentie en poging maar ook daar leverde het mooi 'paradijselijk' werk op.
De kunstenaars die ik hier noem, zochten allen naar een paradijs op aarde waarvan het idee was dat de vrijheid er groter is en de druk van de moderne beschaving minder. Datzelfde doen wij, 'gewone stervelingen' eigenlijk natuurlijk ook. Misschien iets minder intens en minder met een nadrukkelijk doel voor ogen maar we doen het wel. Ook wij hebben altijd één antenne uitstaan voor die plek op aarde waar we het juk van het decorum van ons kunnen afschudden en de jas van onbevangenheid kunnen aantrekken.
Waar dat paradijs op aarde zich dan bevindt, ligt voor een ieder weer anders. Voor de één is het misschien Tahiti, voor een tweede een ander idyllisch wit strand met palmbomen en voor een derde is het de open plek in het bos vlakbij. Het paradijs op aarde is dan wel een geografische plek maar wordt nog meer dan door topografie bepaald door het gevoel dat die plek je geeft. Het gevoel van vrijheid, niet geleefd te worden door verplichtingen en opgejaagd door de waan van de dag maar kantoorpak uit en makkelijke kleren aan. En vooral, wakker worden met een lege agenda. Beginnen aan een dag die nog helemaal open ligt en volledig vrij kan worden ingevuld. En daar waar je dát ervaart, daar is het paradijselijk. En dat kan dus heel goed bij je hutje op de hei zijn of in je eigen achtertuin.
Mocht je komende tijd ergens naar toe gaan, op vakantie gaan of aangenaam blijven vertoeven in je achtertuin, waar je eigen aardse paradijs ook mag zijn, zorg dan dat je geniet. Sla vooral alle tips die in deze tijd van het jaar voorbij komen over hoe je bijvoorbeeld de beste foto's kan maken (ik zag er veel voorbij komen!), over. Sterker, neem zo min mogelijk foto's. Doe het met 'mental pictures.' Matisse had voor zijn reis speciaal een heel goed fototoestel gekocht maar eenmaal in Oceanië realiseerde hij zich dat van alle foto's die hij daar maakte, bij thuiskomst alleen maar 'povere beelden' zouden overblijven. 'De foto's zouden me misschien maar verhinderen de indrukken echt op me in te laten werken.'
En zo is het maar net. Sla je indrukken op, niet op je telefoon of in 'the cloud' maar in je eigen hoofd. Kijk met eigen lenzen, niet met de lens van de camera. Sta je eindelijk oog in oog met de Mona Lisa, zit er een scherm tussen en vergeet je gewoonweg echt te kijken. Dan ben je toch eigenlijk heel vreemd bezig.
Kijk, beleef, ervaar. Zo creëer je herinneringen. En het mooie daarvan is dat die herinneringen er voor zorgen dat de tijd zich uitklapt waardoor je het gevoel hebt dat je vakantie lekker lang duurt. |
Vergeten hoe dat ook al weer zat? Sla onze blogpost Hoe lang duurt 25 jaar, over Leven & Lot van Vasili Grossman er nog maar eens op na. Grossman legde ruim 55 jaar geleden al uit hoe het werkt met inkrimpen en ontvouwen van de tijd.
Of nog beter, neem dat boek gewoon mee. Een dik, lijvig boek onder de arm, mee het strand op. Geen lichte kost, maar wel verplichte kost, zou je bijna zeggen. En nu we het toch over boeken hebben, waarom niet een hele stapel mee? Of een grote boekentas? Geen e-reader maar gewoon een hard copy, goed boek. Er gaat niets boven door de zon of door veelvuldig omslaan, omgekrulde bladzijdes. Zand tussen de pagina's en het bonnetje van je kopje koffie als boekenlegger. Het boek zuigt de herinneringen als het ware op.
|
En aan het einde van het verhaal sla je niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk het boek dicht. Dat kan je niet met een e-reader. Gelukkig is 'het papieren boek, terug van nooit weggeweest', zo was vorige maand nog in de Trouw te lezen. Een geruststellende gedachte. Het aards paradijs wordt toch heel wat saaier zonder fijne boekhandels om in rond te struinen, advies te krijgen en mooie gesprekken te voeren.
Nee, wij gaan niet naar Tahiti. Ook niet naar een ander aards paradijs. Maar we gaan er wel even tussenuit in die zin dat Kunstkwesties een klein zomerreces inlast. Wat betreft het blog dan, social media gaat door. En dan treffen we elkaar weer in September. Afgesproken?
Voor nu houden we het hierbij en leggen we het scherm weg. Het is tijd om de tijd te ontvouwen.
***
Voor boekentips zie de Kunstkwesties boekenkast. Sandro Veronesi bijvoorbeeld. Van hem is Kalme Chaos al gelezen. Zeldzame Aarden gaan we aan beginnen. Zie hier voor een artikel over hem en zijn schrijverschap in De Groene Amsterdammer.
|
|
Verder, in de categorie 'overig': tot en met 11 september is in De Hallen en het Frans Halsmuseum (Haarlem) de tentoonstelling Reiskoorts, www.dehallen.nl. Sandra Smet schreef in het NRC een recensie met als kop: Een schilder op reis kijkt anders. Een nieuwe blik. Precies het punt dat we hier in deze blogpost proberen te maken.
|
En als laatste, voor de zwoele zomeravonden nog een lijstje (NRC) met zes filmklassiekers. Ach, het internet stroomt deze dagen over van de lijstjes voor alles en nog wat. Heerlijk, grasduin maar eens.